МРНТИ 10.77.51
УДК 343.3/7
Кожабеков Даурен Мейрханович — ҚР ІІМ М. Есболатов атындағы Алматы академиясының доктаранты, құқық магистрі, полиция полковнигі (Қазақстан Республикасы, Алматы қ.)
ТӘУЕЛСІЗ МЕМЛЕКЕТТЕР ДОСТАСТЫҒЫ ЕЛДЕРІНІҢ ҚАЗІРГІ ЦИФРЛЫҚ ЖАҒДАЙЛАРДА ҰЙЫМДАСҚАН ҚЫЛМЫС ҮШІН ЖАУАПКЕРШІЛІГІ ТУРАЛЫ ЗАҢНАМАСЫН САЛЫСТЫРМАЛЫ ТАЛДАУ
Түйін. Мақалада қазіргі күні ұйымдасқан қылмысқа қарсы әрекет ету мәселесі қарастырылған. ТМД елдерінің қылмыстық заңнамасын талдау негізінде киберқұқық бұзушылықтарға жауапкершіліктің кейбір ерекшеліктері анықталған, бұл аталмыш қылмыс түрінің деңгейін төмендетуге мүмкіндік берді және отандық қылмыстық заңнаманы жетілдіруде қолданылуы мүмкін. Қылмыстық заңнаманы жетілдіру мақсатында ҚР Қылмыстық Кодексінде «ақпараттандыру және байланыс саласындағы қылмыстық құқық бұзушылықтар» ұғымын анықтап, ақпараттандыру және байланыс саласында жаңа құрамдарды енгізуді, сондай-ақ «ақпараттандыру және байланыс саласындағы алаяқтыққа» қатысты қылмыстық жауапкершілікті жеке бап ретінде қарастыруды және оны ұйымдасқан топтың жасағаны үшін ерекше саралаушы белгі ретінде көрсету ұсынылады.
Түйінді сөздер: қылмыстық құқық бұзушылықтар, ақпараттандыру және байланыс саласындағы, интернет алаяқтығы, киберқылмыс, ұйымдасқан қылмыс, қазіргі цифрлық жағдайда, қылмыстық жауапкершілік, ақпараттық қауіпсіздік саласындағы қылмыстар.
Кожабеков Даурен Мейрханович — докторант Алматинской академии МВД РК им. М. Есбулатова, магистр права, полковник полиции (Республика Казахстан, г. Алматы)
СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА СТРАН СОДРУЖЕСТВА НЕЗАВИСИМЫХ ГОСУДАРСТВ ОБ УГОЛОВНОЙ ОТВЕТСТВЕННОСТИ ЗА ОРГАНИЗОВАННУЮ ПРЕСТУПНОСТЬ В СОВРЕМЕННЫХ ЦИФРОВЫХ УСЛОВИЯХ
Аннотация. В статье рассмотрена актуальная на сегодня проблема противодействия организованной преступности в современных цифровых условиях. На основе анализа уголовного законодательства стран СНГ определены некоторые особенности уголовной ответственности за киберпреступления, которые позволили снизить уровень данного вида преступности и могут быть использованы при совершенствовании отечественного уголовного законодательства. В целях совершенствования уголовного законодательства предлагается в УК РК раскрыть понятие «уголовные правонарушения в сфере информатизации и связи», включить новые составы уголовных правонарушений в сфере информатизации и связи, а также предусмотреть в самостоятельной статье уголовную ответственность за «мошенничество в сфере информатизации и связи», а в качестве особо квалифицирующего признака указать на ее совершение организованной группой.
Ключевые слова: уголовные правонарушения, сфера информатизации и связи, интернет-мошенничество, киберпреступность, организованная преступность, современные цифровые условия, уголовная ответственность, преступления в сфере информационной безопасности.
Kozhabekov Dauren Meirkhanovich — doctoral candidate at the Almaty academy of the Ministry of internal affairs of the Republic of Kazakhstan named after M. Esbulatov, master of law, police colonel (Republic of Kazakhstan, Almaty)
COMPARATIVE ANALYSIS OF THE LEGISLATION OF THE COMMONWEALTH OF INDEPENDENT STATES COUNTRIES ON CRIMINAL LIABILITY FOR ORGANIZED CRIME IN MODERN DIGITAL CONDITIONS
Annotation. The article addresses the current problem of countering organized crime in modern digital conditions. Based on the analysis of criminal legislation in CIS countries, certain features of criminal liability for cybercrime are identified, which have helped reduce the level of this type of crime and can be used to improve domestic criminal legislation. In order to enhance criminal legislation, it is proposed to define the concept of «criminal offenses in the field of informatization and communications» in the Criminal Code of the Republic of Kazakhstan, to include new criminal offenses in the field of informatization and communications, and to establish a separate article criminalizing «fraud in the field of informatization and communications», with the commission of such crimes by an organized group being specified as an aggravating circumstance.
Keywords: criminal offenses, informatization and communications, internet fraud, cybercrime, organized crime, modern digital conditions, criminal liability, information security crime.
Кіріспе. Цифрлық технологиялардың дамуы адамзатқа өмірдің барлық сфераларында автоматтандырумен байланысты көптеген артықшылықтарды берді. Осы артықшылықтардың негізгісі — уақытты үнемдеу, бұл әртүрлі әрекеттерді салыстырмалы түрде қысқа уақыт ішінде орындауға мүмкіндік береді.
Алайда, бұл жағдаймен қатар, түрлі құқықбұзушылықтардың түрлері кеңінен таралды. Бұл киберкеңістікке де тікелей қатысты, онда геометриялық прогрессиямен тұрақты трансформациялар орын алуда, ол тек оң өзгерістермен ғана емес, сондай-ақ қоғамдық қатынастарға теріс әсер етеді. Ұйымдасқан қылмыс та ерекшелік емес, мұнда ақпараттық-коммуникациялық технологиялардың мүмкіндіктері қылмыскерлердің өздерінің жеке басын жасыруы мен «жылдам және табысты» пайда табу үшін қолданылады[1].
Мемлекет басшысы киберқұқықбұзушылықпен және елдегі киберқауіпсіздікті нығайтумен күресу қажеттігін өз сөйлеген сөздерінде бірнеше рет атап өтті. Мысалы, Қасым-Жомарт Тоқаев Ішкі істер министрлігінің коллегиясында киберқұқықбұзушылық пен интернет-алаяқтыққа тосқауыл қоюды тапсырды: «… Ұры мен бандиттер түрмеде отыруы тиіс. Бұл — сіздердің ұйымдастырылған қылмысқа қарсы жұмыстарыңыздың жалғыз мақсаты. Қылмыспен күресте ымырасыз болу — сіздердің тікелей жауапкершіліктеріңіз және қызметтік борышыңыз»[2].
Осылайша, мемлекет киберқатерлерді алдын алу және халықтың киберқауіптер туралы хабардарлығын арттыру курсын қабылдады, бұл мемлекеттік және жеке деректердің қауіпсіздігін қамтамасыз етуге, сондай-ақ азаматтарды интернеттегі түрлі құқықбұзушылықтардан, соның ішінде ұйымдасқан қылмыстан қорғауға қабілетті.
Материалдар мен әдістер. Зерттеу барысында отандық және шетелдік қылмыстық кодекстің баптары қарастырылған. Негізгі әдістер ретінде теориялық және контент-талдау, салыстырмалы әдіс пен ғылыми зерттеулердің нәтижелерін талдау қолданылды.
Талқылау және нәтижелері. Заманауи ақпараттық-коммуникациялық технологиялар «дәстүрлі» ұйымдасқан қылмыс түсінігін өзгерткенін атап өту керек. Заманауи ұйымдасқан қылмыс киберқұқықбұзушылармен күш біріктіру тенденциясын көрсете отырып, қылмыстық операцияларды цифрлық ортада жүргізу үшін қажетті арнайы дағдылары бар әйелдер мен еркектермен ынтымақтасуда. Осыған қоса, ақпараттық-коммуникациялық технологиялар ұйымдасқан топтардың құрылымын және ұйымын трансформациялауға мүмкіндік бере отырып, жеке кездесулердің қажеттілігін минимализациялайды және планетаның түрлі бөліктерінде орналасқан қатысушылардың әрекеттерін үйлестіруге мүмкіндік береді. Осы уақытта ұйымдасқан топ мүшелері анонимді түрде, лақап аттарды пайдаланып өзара әрекеттесуге мүмкіндік алады, бұл олардың орналасқан жерлерін анықтау мен бақылауды қиындатады.
Осыған байланысты заманауи цифрлық жағдайларда ұйымдасқан топтар жасаған әрекеттер үшін қылмыстық жауапкершілікті енгізу бойынша шетелдік тәжірибені зерттеу қызығушылық туғызады. Салыстырмалы анализ қазіргі отандық тәжірибенің күшті және әлсіз тұстарын анықтауға, сондай-ақ, шетелдерде қолданылатын тиімді әдістерді белгілеуге мүмкіндік беріп, бұл тәжірибені ұлттық заңнама мен құқық қолдану практикасында енгізуге бағытталған.
Салыстырмалы талдау аясында, Қазақстан үшін ең қабылданатын заңнаманы, құқықтық жүйелердің ұқсастығын ескере отырып, Тәуелсіз Мемлекеттер Достастығы (ТМД) елдерінің заңнамасын қарастыру маңызды. Сонымен қатар, ТМД елдерінде орын алатын киберқұқықбұзушылықтардың құрылымын талдау, олардың басым көпшілігінің трансұлттық ұйымдасқан қылмыстық топтармен жасалатындығын көрсетеді, бұл арнайы құқықтық базаны қалыптастыру мен осы қылмыстармен күресте халықаралық ынтымақтастықты қажет етеді.
ТМД елдерінің ұлттық заңнамасы ақпараттық қауіпсіздік саласындағы құқықтық қатынастарға қол сұғатын әрекеттер үшін қылмыстық жауапкершіліктерді детализациялайды. Сонымен бірге, ТМД елдерінің қылмыстық заңнамасын талдау ақпараттық-телекоммуникациялық кеңістікте жасалатын әрекеттердің криминализациясына қатысты бірегей көзқарастың жоқтығын көрсетуге мүмкіндік береді.
Сонымен, ТМД елдерінің заңнамасын талдау, ақпараттандыру және байланыс саласындағы қылмыстар үшін қылмыстық жауапкершіліктің қылмыстық кодекстердің жеке тарауларында қарастырылғанын көрсетеді, бұл Қазақстан заңнамасына (ҚР ҚК 7-тарауы)[3] ұқсас, Әзірбайжан (ӘР ҚК 30-тарауы)[4], Беларусь (БР ҚК 31-тарауы)[5], Қырғызстан (ҚР ҚК 40-тарауы)[6], Молдова (МР ҚК 11-тарауы)[7], Ресей (РФ ҚК 28-тарауы)[8], Тәжікстан (ТР ҚК 28-тарауы)[9], Түрікменстан (Түрікменстан ҚК 33-тарауы)[10], Өзбекстан (ӨР ҚК 21-тарауы)[11] елдерінде орын алған. Армениядағы заңнамадан ғана дербес тараудың бөлінбегені байқалады[12].
ТМД елдерінің ақпараттандыру және байланыс саласындағы әрекеттерді реттеу жөніндегі қылмыстық заңнамасын қарастыру, ақпараттандыру және байланыс саласындағы әрекеттердің атауларындағы түрлі көзқарастарды көрсетеді. Сонымен қатар, ТМД-ның көпшілігі елдерінде бұл қылмыстық құқықбұзушылықтар тобына анықтаманы беретін термин жоқ. Сонымен бірге, терминдердің түсіндірілмеуі құқықтық қолдану практикасында түрлі интерпретацияларға алып келеді.
Ақпараттық технологиялардың қоғамдық өмірдің ең динамикалық даму секторының бірі екендігіне назар аудара отырып, ұлттық қылмыстық заңнамада Қылмыстық кодекстің бөлімінің атауы ретінде қолданылатын терминологияны нормативтік түрде бекіту қажет. Бұл мәселені шешуде Әзербайжан заңнамасы ең сәтті мысалы болып табылады, онда ӘР ҚК 271-бабына қатысты ескертпеде киберқұқықбұзушылықтарға қатысты негізгі ұғымдар ашылады. Сонымен қатар, БР ҚК 4-бабының 18-тармағында және РФ ҚК 272-бабының ескертпесінде «компьютерлік ақпарат» дегенді түсіну қажеттігі көрсетілген. Осыған байланысты отандық заңнамада ҚР ҚК 3-бабында «информатизация және байланыс саласындағы қылмыстық құқық бұзушылықтар» ұғымын анықтау ұсынылады.
ТМД елдерінің заңнамасына сәйкес информатизация және байланыс саласындағы қылмыстық құқық бұзушылықтардың түрлерін талдау қылмыстық әрекеттерде едәуір ұқсастықтың бар екенін көрсетеді. Сонымен қатар, басқа елдердің тәжірибесі отандық заң шығарушы тарапынан қылмыстық заңнаманы жетілдіру мақсатында қабылдануы мүмкін. Атап айтқанда, компьютерлік қылмыстарға арналған бөлімдерге компьютерлік ұрлық (ӘР ҚК 257-бабы), қолма-қол ақшасыз төлем құралдарын пайдалану арқылы заңсыз операциялар (МР ҚК 260.8-бабы), криптоактивтерді айналымында заңнаманы бұзу (ӨР ҚК 278-8-бабы), майнингпен заңсыз айналысу (ӨР ҚК 278-9-бабы), заңсыз мақсаттарды көздейтін интернет-ресурстарды орналастыру қызметтерін көрсету (Түрікменстан ҚК 381-бабы), ұшқышсыз ұшу аппараттарының техникалық өлшемдеріне қойылатын талаптарды қасақана бұзу (Түрікменстан ҚК 383-бабы) және электрондық хабарламаларды жаппай тарату (ҚР ҚК 322-бабы) сияқты әрекеттердің қосылуы ерекше назар аударуға тұрарлық.
Айта кету керек, бұл әрекеттерді сипаттайтын белгілер отандық қылмыстық заңнаманың нормаларында белгілі бір дәрежеде қарастырылған. Алайда, осы нормаларды толық түсіну және құқық қолдану үшін, көрсетілген қылмыстарды сипаттайтын белгілерді мұқият зерттеу, сонымен қатар отандық заңнамада көзделген ұқсас әрекеттермен салыстыру арқылы талдау жүргізу қажет.
Құқық қорғау органдарының мәліметтері бойынша, Қазақстан Республикасы Қылмыстық кодексінде «интернет-мошенничество» (интернет-алаяқтық) сияқты қылмыстарға қатысты жауапкершілік қарастырылған. Бұл криминалдық заңнамада әлеуметтік қатынастарды қорғауға бағытталған әрекеттердің ішінде ақпараттық-коммуникациялық желілерді пайдалану қылмыстың жасау тәсілі ретінде немесе саралау белгісі ретінде қарастырылады.
Ақпараттық жүйелерді пайдалану арқылы жасалатын құқық бұзушылықтардың бірі — интернет-алаяқтық, бұл мүлікке қарсы қылмыстар қатарына жатады. Интернет-алаяқтықты реттеудің осындай тәртібі ҚР ҚК 190-бабының 2-бөлігінің 4-тармағында қарастырылған. Алаяқтықтың саралаушы белгілері ретінде «ақпараттық жүйені пайдалану» (ҚР ҚК 168-бабы) және «ақпараттық технологияларды қолдану» (Түрікменстанның ҚК 249-бабы 2-бөлік) аталады.
Ресейдің заңнамасы да қызығушылық тудырады, ол мүлікке қарсы әрекеттер тобына өз алдына компьютерлік ақпарат саласындағы алаяқтықты (РФ ҚК 159.6-бабы) кіргізеді, мұнда саралаушы белгі ретінде ұйымдасқан топпен жасалуы атап көрсетілген. Армения, Беларусь заңнамасына да назар аудару керек, онда бір нормасында компьютерлік техниканы (компьютерлік ақпаратты) пайдалану арқылы жасалатын барлық ұрлау түрлері біріктірілген, ал саралаушы белгі ретінде қылмыстық ұйыммен (АР ҚК 257-бабы 3-бөлік 1) тармағы) немесе ұйымдасқан топпен (БР ҚК 212-бабы 4-бөлік) жасалуы ерекшеленеді.
ТМД елдерінің кейбірінде ақпараттық жүйелерді пайдалануға қатысты алаяқтықтарды жасау механизміне байланысты өзекті заңнамалық акцент жоқ. Соған қарамастан, Әзербайжан, Молдова, Тәжікстанның Қылмыстық заңнамаларында компьютерлік қылмыстарға арналған тарауларда негізінен ұйымдасқан топпен жасалатын алаяқтықпен ұқсас объективтік белгілері бар әрекеттер криминализацияланған (ӘР ҚК 272-бабы 2-бөлік 2-тармағы; МР ҚК 260-6-бабының 2-бөлігі а- тармағы, ТР ҚК 301-бабы 4-бөлігі б-тармағы).
Қазақстан Республикасында, біздің байқауымызша, «интернет-мошенничество» алаяқтықтың саралаушы белгісі ретінде қарастырылған (ҚР ҚК 190-бабы 2- бөлігі 4-тармағы).
Сонымен қатар, құқық қолдану практикасын талдау көрсеткендей, интернеттік жүйенің пайдаланушысының сенімін теріс пайдаланумен немесе алдаумен жасалатын алаяқтықтарды саралау кезінде қиындықтар туындайды, сондай-ақ ҚР ҚК 7-тарауында көрсетілген әрекеттер бойынша. Бұдан бөлек, 2001 жылғы 23 қарашадағы Компьютерлік ақпарат саласындағы қылмыс туралы Конвенция (Будапешт конвенциясы), бұл саладағы негізгі халықаралық құқықтық құжат, сонымен қатар ұйымдасқан формалармен күресу бойынша, компьютерлік қылмыстар туралы жеке нормаларды бекітуді ұсынады[13].
Будапешт конвенциясының халықаралық ұйымдасқан қылмысқа қарсы халықаралық ынтымақтастық мәселелеріне айрықша назар аударатынын ескере отырып, қазіргі заманғы цифрлық жағдайларда оның Қазақстан тарапынан ратификациялануы қажет. Ал ратификация, өз кезегінде, олардың территориясында сақталатын электронды мәліметтерге қол жеткізу мәселелері бойынша өзара құқықтық көмек көрсетуге, сондай-ақ басқа елдің территориясында сақталатын компьютерлік деректерге еркін трансшекаралық қол жеткізу мүмкіндігін қамтамасыз етеді.
Осыған орай, «ақпараттандыру және байланыс саласындағы алаяқтық» үшін қылмыстық жауапкершілікті жеке бап ретінде қарастыру, ал ұйымдасқан топпен жасалған әрекетті ерекше квалификациялайтын белгі ретінде қарастыру қажет.
Қорытынды. Қорытындылай келе, Қазақстан Республикасы мен ТМД елдерінің заңнамасы бойынша ақпараттық қауіпсіздік саласындағы құқық қатынастарына зиян келтіретін әрекеттер үшін қылмыстық жауапкершілікті қарастыратын нормаларды салыстырмалы құқықтық талдауымыз, аталмыш нормалардың атауы мен заңнамалық регламентациясында айырмашылықтар бар екенін көрсетеді. Айырмашылықтарға қарамастан, зерттеліп жатқан қылмыстармен байланысты ұқсас әрекеттер де бар. Сонымен қатар, ТМД елдерінің тәжірибесі негізінде қылмыстық-құқықтық нормаларды жетілдіру, киберқұқық бұзушылықтармен күресте айтарлықтай нәтижелерге қол жеткізген өзгерістер енгізген елдердің тәжірибесін ескеру, қазіргі заманғы цифрлық жағдайдағы ұйымдасқан қылмысқа қатысты туындайтын мәселелерге тиімді жауап беруге мүмкіндік береді.
Әдебиеттер тізімі
- Абеуов Д. А. Противодействие киберугрозам в Республике Казахстан: проблемы и пути решения на современном этапе // «Хабаршы-Вестник» Карагандинской академии МВД РК им. Б. Бейсенова. — 2024. — № 4 (86). — С. 10-13.
- Мемлекет басшысы Ішкі істер министрлігінің кеңейтілген алқа отырысын өткізді. Қазақстан Республикасы Президентінің ресми сайты // https://www.akorda.kz/ru/glava-gosudarstva-provel-rasshirennoe-zasedanie-kollegii-ministerstva-vnutrennih-del-2204732. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- 2014 жылғы 3 шiлдеде қабылданған Қазақстан Республикасының Қылмыстық кодексi // https://adilet.zan.kz/kaz/docs/K1400000226
- 1999 жылғы 30 желтоқсанда қабылданған Әзербайжан Республикасының қылмыстық кодексі // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30420353&pos=3;-88#pos=3;-88. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- 1999 жылғы 9 шілдеде қабылданған Беларусь Республикасының қылмыстық кодексі // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30414984&pos=6;-106#pos=6;-106. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- 2021 жылғы 28 қазанда қабылданған Қырғыз Республикасының қылмыстық кодексі // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=36675065&pos=4;-106#pos=4;-106. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- 2002 жылғы 18 сәуірде қабылданған Молдова Республикасының қылмыстық кодексі // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30394923&pos=4;-106#pos=4;-106. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- 1996 жылғы 13 маусымда қабылданған Ресей Федерациясының қылмыстық кодексі // http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_ 10699/b5267e54e246ea6638ee31beff44931ebd331eae/. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- 1998 жылғы 21 мамырда қабылданған Тәжікстан Республикасының қылмыстық кодексі // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30397325&pos=4;-106#pos=4;-106. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- 1997 жылғы 12 маусымда қабылданған Түрікменстан Республикасының қылмыстық кодексі // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=31295286&pos =3443;-46#pos=3443;-46. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- 1994 жылғы 22 қыркүйекте қабылданған Өзбекстан Республикасының қылмыстық кодексі // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30421110&pos=3;-106#pos=3;-106. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- 2021 жылғы 5 мамырда қабылданған Армения Республикасының қылмыстық кодексі // https://hrlib.kz/document/176585. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
- Convention on Computer Information Crime (ETS N 185). (Concluded in Budapest on 11/23/2001) // https://rm.coe.int/1680081580. Жүгінген уақыты: 05.01.2025.
References
- Abeuov D. A. Protivodeystviye kiberugrozam v Respublike Kazakhstan: prob¬le¬my i puti resheniya na sovremennom etape // «Khabarshy-Vestnik» Karagan¬din¬skoy akademii MVD RK im. B. Beysenova. — 2024. — № 4 (86). — S. 10-13.
- The Head of State held an expanded meeting of the Board of the Ministry of Internal Affairs. The official website of the President of the Republic of Kazakhstan // https://www.akorda.kz/ru/glava-gosudarstva-provel-rasshirennoe-zasedanie-kollegii-ministerstva-vnutrennih-del-2204732 (data obrasheniya: 05.01.2025).
- Criminal Code of the Republic of Kazakhstan dated July 3, 2014 // https://adilet.zan.kz/kaz/docs/K1400000226 (data obrasheniya: 05.01.2025).
- Criminal Code of the Republic of Azerbaijan dated December 30, 1999 // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30420353&pos=3;-88#pos=3;-88 (data obrashcheniya: 05.01.2025).
- The Criminal Code of the Republic of Belarus of July 9, 1999 // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30414984&pos=6;-106#pos=6;-106 (data obrashcheniya: 05.01.2025).
- The Criminal Code of the Kyrgyz Republic dated October 28, 2021 // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=36675065&pos=4;-106#pos=4;-106 (data obrashcheniya: 05.01.2025).
- Criminal Code of the Republic of Moldova dated April 18, 2002 No. 985-XV // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30394923&pos=4;-106#pos=4;-106 (data obrasheniya: 05.01.2025).
- Criminal Code of the Russian Federation dated June 13, 1996 // http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_10699/b5267e54e246ea6638ee31beff44931ebd331eae / (data obrasheniya: 05.01.2025).
- The Criminal Code of the Republic of Tajikistan dated May 21, 1998 // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30397325&pos=4;-106#pos=4;-106 (data obrasheniya: 05.01.2025).
- The Criminal Code of Turkmenistan dated June 12, 1997 // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=31295286&pos=3443;-46#pos=3443 (data obrasheniya: 05.01.2025).
- The Criminal Code of the Republic of Uzbekistan dated September 22, 1994 // https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30421110&pos=3;-106#pos=3;-106 (data obrasheniya: 05.01.2025).
- Criminal Code of the Republic of Armenia dated May 5, 2021 // https://hrlib.kz/document/176585 (data obrasheniya: 05.01.2025).
- Convention on Computer Information Crime (ETS N 185). (Concluded in Budapest on 11/23/2001) // https://rm.coe.int/1680081580 (data obrasheniya: 05.01.2025).