Жумабаева Г. А. — Баишев университетінің Құқық және жалпы білім беру пәндері кафедрасының аға оқытушысы (Ақтөбе қ.)
Сақұмұрат Ж. К. — Баишев университетінің «Құқық және экономика негіздері» мамандығының студенті
Жумабаева Г.А. — старший преподаватель кафедры права и общеобразовательных дисциплин Баишев Университета (г. Актобе)
Сақұмұрат Ж.К. — студент специальности «Основы права и экономики» Баишев университета
G. A. Zhumabayeva — senior lecturer of the department of law and general education disciplines of Baishev University (Aktobe)
Zh.K. Sakumurat — student of specialty «Fundamentals of law and economics» of Baishev University
ӘОЖ 346.1
КӘСІПКЕРЛІК ҚЫЗМЕТІНІҢ ҚҰҚЫҚТЫҚ РЕТТЕУ НЕГІЗДЕРІН ОҚЫТУ ӘДІСТЕМЕСІ
МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ ОСНОВАМ ПРАВОВОГО РЕГУЛИРОВАНИЯ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
METHODOLOGY OF TEACHING THE BASICS OF LEGAL REGULATION OF BUSINESS ACTIVITY
Түйінді сөздер: әдістеме, кәсіпкерлік, ғылым, білім стандарты, дәріс, семинар, ұйымдастыру, дидактика, норматив, теория
Ключевые слова: методология, предпринимательство, наука, образовательный стандарт, лекция, семинар, организация, дидактика, норматив, теория
Keywords: methodology, entrepreneurship, science, educational standard, lecture, seminar, Organization, didactics, normative, theory
Кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі ғылымдар — экономика, менеджмент және маркетинг тоғысында. Дәлірек айтқанда, кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі жеке дидактиканың бірі деп айтуға болады. Жалпы дидактика қандай оқу орындарында жүзеге асырылғанына қарамастан, оқыту мәселелерін қарастырады. Жеке дидактика сол немесе басқа оқу пәніне қатысты бірдей мәселелерді қарастырады.
Қазіргі мағынада дидактика білім беру мен оқытудың қиындықтарын зерттейтін және зерттейтін ғылыми білімнің маңызды саласы болып табылады. Дидактика-теориялық және бірден нормативті-қолданбалы ғылым. Дидактикалық зерттеулер олардың объектісі ретінде оқытудың нақты процестерін жасайды, оның әртүрлі жақтары арасындағы тұрақты қатынастар туралы білім береді, оқу процесінің құрылымдық және мазмұндық бөліктерінің маңызды қасиеттерін ашады. Бұл дидактиканың ғылыми-теориялық функциясы.
Алынған теориялық білім оқытуға байланысты көптеген қиындықтарды шешуге мүмкіндік береді, атап айтқанда: білім беру мазмұнын өзгеретін мақсаттарға сәйкестендіру, оқыту принциптерін белгілеу, оқыту әдістері мен құралдарының ұтымды қабілеттерін анықтау, жаңа білім беру технологияларын жобалау және т.б. мұның бәрі дидактиканың нормативтік-қолданбалы (конструктивті) функциясының ерекшеліктері[1].
Дидактиканың негізгі ұғымдарын қарастырымыз.
Оқыту — мақсатты, алдын-ала жобаланған қарым-қатынас, оның барысында білім алушының білімі, тәрбиесі және дамуы жүзеге асырылады, адамзат тәжірибесінің, іс-әрекет пен танымның жеке жақтары игеріледі.
Процесс ретінде оқыту оқытушы мен студенттердің бірлескен іс-әрекетімен сипатталады, олардың соңғысын дамыту, оларда білім, білік, дағды қалыптастыру, яғни.белгілі бір қызметтің жалпы индикативті негізі.
Білім дегеніміз — адамның объективті шындықты фактілер, идеялар, ұғымдар мен ғылым заңдары түрінде көрсетуі. Олар адамзаттың ұжымдық тәжірибесі, объективті шындықты білудің нәтижесі.
Шеберлік дегеніміз — саналы түрде және басқалардың көмегінсіз алған білім, өмірлік тәжірибе және алған дағдылар негізінде практикалық және теориялық әрекеттерді жасауға дайын болу.
Дағдылар — бұл бірнеше жаттығу әдісімен жетілдірілген қажетті әрекеттерді орындау кезінде көрінетін практикалық іс-әрекеттің құрамдас бөлігі.
Оқытушы оқыту терминімен белгіленген қызметті жүзеге асырады, білім алушы оқу-жаттығу қызметіне кіреді, онда оның танымдық қажеттіліктері қанағаттандырылады. Оқу процесі айтарлықтай мотивация арқылы туындайды[2].
Білім-бұл білімді игеру және ақыл-ой қабілеттерін дамыту процесі мен нәтижесі. Білім ақылға бағытталған және адамға әлем туралы білім жүйесін қалыптастыруға мүмкіндік береді.
Осыған байланысты білім берудің мазмұны маңызды: оған қандай білім кіруі керек; оларды таңдау кезінде нені басшылыққа алу керек; білімді аудару механизмін қалай тиімді ету керек.
Жоғары мектеп дидактикасы — жоғары білім және жоғары мектепте оқыту туралы ғылым-педагогикалық білімнің қарқынды дамып келе жатқан саласы.
Жоғары мектеп дидактикасы ғылыми базаға келесі мәселелерді шешуді көздейді:
1. Жоғары білім берудің ерекше мақсаттарын негіздеу.
2. Жоғары мектептің әлеуметтік функцияларын негіздеу.
3. Білім беру мазмұнының негіздемесі.
4. Жоғары мектепте педагогикалық процесті құру тәсілдерін ғылыми негіздеу және оқу іс-әрекетін жүзеге асыру.
5. Жақсы жолдарды анықтау, мазмұнын, тәсілдерін, формаларын, оқыту технологияларын таңдау және т.б.[3]
Осылайша, «кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі» курсында мынадай мәселелер қаралатын болады: әр түрлі оқу орындарында (жоғары оқу орындарында, орта мектептерде және т.б.) кәсіпкерлікті (технологияны) оқытудың міндеттері мен ерекшелігі; оны оқу орнының ерекшелігіне сәйкес құрудың мазмұны мен қағидаттары; оқу және оқудан тыс жұмыста кәсіпкерлікті оқытудың нысандары мен әдістері, пәндік комиссияға қатысу арқылы кәсіпкерлік (технология) оқытушысының біліктілігін арттыру, оның ЖОО-дағы кафедрадағы қызметінің ерекшеліктері және басқа да мәселелер. Алайда, кәсіпкерлік ғылым ретінде оның оқыту ерекшелігіне әсер етуі керек ерекшеліктерге ие.
Ұзақ уақыт бойы, қалыптасқан дәстүр бойынша, Оқытушыларды даярлаудың негізі оларды өз мамандығы бойынша біліммен қаруландыру болып саналды Мұғалімдердің мұндай біржақты дайындығы жақсы нәтиже бермеді, өйткені кәсіпкерлік қызметте кең білімге ие бола отырып, мұғалім оларды студенттерге жеткізе алмады. Қазіргі уақытта кәсіпкерлік көптеген мектептердің, лицейлердің, колледждердің және т.б. оқу жоспарларына технология сабақтары түрінде енгізілген кезде оқытушыларды оқытудағы осы олқылықты жою өзекті болып отыр. Кәсіпкерлікті оқытуға байланысты әртүрлі мәселелерді шешу үшін зерттеу, жалпылау қажет болды, көптеген оқытушылардың жұмысында ұтымды бөлу.
Оқыту әдістемесі ғылым ретінде — бұл кәсіпкерлікті оқыту процесінің қағидаттары, заңдылықтары туралы жаңа білімді өндіруге және жүйелеуге бағытталған зерттеу қызметінің саласы.
Кәсіпкерлікті ғылым ретінде оқыту әдістемесі келесі компоненттермен сипатталады:
- өздерінің білімі, қабілеттері, ғылыми біліктілігі мен тәжірибесі бар, ғылыми еңбектің бөлінуі мен кооперациясы бар ғалымдар (экономикалық теорияның классиктері де, қазіргі авторлар да);
- ғылыми мекемелер, олардың жабдықтары (ғылыми-техникалық зерттеу орталықтары, бизнес-мектептер, ЖОО жанындағы шағын кәсіпорындар және т. б.);
- ғылыми-зерттеу жұмысының әдістері (математикалық модельдеу, статистикалық талдау, SWOT-талдау және т.б.);
- ғылыми ұғымдар мен категориялар;
- ғылыми ақпарат жүйесі, сондай-ақ әртүрлі эксперименттік алаңдар (технопарктер, технополистер, инновациялық орталықтар және т.б.);
- ғылыми өндірістің (мақалалар, кітаптар және т.б.) алғышарты немесе құралы немесе нәтижесі ретінде кіретін білім сомасы[4].
Оның табысты дамуы үшін ғылым үнемі жаңа жасаушылардың, оның дамуы үшін жаңа күштердің ағынына қамқорлық жасауы керек. Бірақ олар өз кезегінде белгілі бір дайындықты алуы керек. Ғылымның шыңына жету оның негіздерін зерттеуден басталады. Бұл негіздер оқу пәндерінде жатыр. Мысалы, кәсіпкерлік саласындағы экономист болу үшін экономиканы, кәсіпкерлікті, менеджмент пен маркетингті оқу пәні ретінде зерттеу қажет; кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі саласындағы ғалым болу үшін әдістемені оқу пәні ретінде үйренуден бастау керек. Оқу пәні, біріншіден, білім жүйесі ретінде, екіншіден, осы білімді игерудегі оқу-танымдық іс-шаралар жүйесі ретінде анықталады.
Осылайша, қазіргі уақытта кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі екі жоспарда бар: ғылым ретінде және оқу пәні ретінде.
Демек, ғылым мен оқу пәні бір-бірімен тығыз байланысты. Бірақ бұл байланыстар күрделі. Ғылым өз пәні туралы барлық білімді қамтиды. Оның міндеті оны толығырақ және тереңірек зерттеу, ал негізгі функциясы — зерттеу. Ғылым оқуға белгілі бір қамқорлық жасайды, бірақ оның бұл функциясы басым емес. Оқу пәні бүкіл ғылымды қамтымайды, тек оның негіздері, олар оқу міндеттерін, жасын, студенттерді оқытуды ескере отырып арнайы таңдалады. Оның негізгі функциясы — оқыту. Оқу пәнін жобалау кезінде ғылымның көбеюі ғана емес, сонымен қатар ұғымдарды нақтылау, білімді жүйелеу және сандық іріктеу де жүреді. Оқу пәні мыналарды біріктіреді бұл ғылымда нәтижелі және ғылыми ережелерді тексерудің негізі болып табылады. Ғылыми ұғымдар, категориялар оқу пәнінде шығармашылық өңдеуден кейін ғылыми күнделікті өмірде нақтыланған, өзгертілген түрде қолданыла алады.
Оқу пәнін құру процесі ұзақ, оған ғалымдар мен практиктер қатысады. Олардың арасында Пәннің құрылымы мен оның бөлімдері, білім көлемі және т.б. туралы даулар жиі туындайды.
Жалпы дидактика сияқты, психологияны оқыту әдістемесі (немесе таза дидактика) келесі мәселелерді шешеді:
1. Кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі ғылым ретінде кәсіпкерлікті оқытудың мақсаттары мен міндеттері туралы мәселені қарастырады. Бұл сұраққа жауапсыз ол басқа мәселелерді шеше алмайды. Белгілі бір уақытта оқытудың мақсаты студенттерді, студенттерді экономикалық біліммен, дағдылармен және дағдылармен (тәжірибе жасау, талдау қабілеті) қаруландыру болып саналды. Қазіргі уақытта ғылымның рөлі артып келеді, білім көлемі өсуде, кейбір жағдайларда ғылым практикадан артта қалып, оған ұсыныстар бере алмайды. Сондықтан білім алушылардың (студенттердің, оқушылардың) өз бетінше білім алуға ұмтылысын дарыту, оларда өз бетінше оқу іс-әрекетінің: талдау, басты нәрсені бөліп көрсету, қорытындылау, салыстыру және т.б. біліктерін қалыптастыру, яғни кәсіпкерлік оқытушысы ретінде өз қызметі барысында өз білімін жетілдіру біліктерін қалыптастыру маңызды болып табылады.
2. Кәсіпкерлікті ғылым ретінде оқыту әдістемесі кәсіпкерлікті оқыту процесі негізделетін жалпы заңдылықтар мен дидактикалық принциптер туралы мәселені шешеді.
Қазіргі уақытта кәсіпкерлікті оқыту әдістемесінде жалпы дидактиканың көптеген принциптері қарастырылады: дамытушылық оқыту қағидаты; оңтайландыру қағидаты; практикалық бағыттылықты күшейту қағидаты; жүйелілік; көрнекілік, қолжетімділік және т.б.
Кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі ғылым ретінде экономикалық білім мазмұнын, білім алушыларға оларды даярлаудың әртүрлі сатыларында: мектепте, колледжде, ЖОО-да қажетті білім көлемін айқындайды. Қазіргі уақытта бұл мәселеде көптеген проблемалар бар. Ғалымдар мен практиктер «Мектеп → колледж → ЖОО» толассыз жоспарларын жасайды, онда әрбір кезеңде кәсіпкерлікті (технологияны) оқытудың мазмұнын айқындайды. Көптеген бағдарламалар мен оқулықтар жасалды. Көбінесе практиктер өздерінің авторлық бағдарламаларын жасайды.
Барлық осы жоспарлар, бағдарламалар мазмұнды қалыптастырудың келесі принциптеріне негізделген:
- кәсіпкерліктің оқу пәні мазмұнының экономикалық ғылымның қазіргі жағдайына сәйкес келу принципі. Жаңа бағдарламалар мезгіл-мезгіл жасалады, оған белгіленген, академиялық білім де, экономика мен кәсіпкерлік саласындағы соңғы зерттеулердің нәтижелері де кіреді;
- білім беру мазмұнының оны қалыптастырудың әртүрлі деңгейлеріндегі құрылымдық бірлігі қағидаты. Бұл принциптің мәні әртүрлі оқу пәндерінің өкілдері тарапынан (пәнаралық байланыстар) білім беру мазмұнын құрастыруға деген көзқарастың біртұтастығын қамтамасыз етуден тұрады. Оқу пәніндегі бірдей фактілерді жиі түсіндіруге және әр түрлі түсіндіруге болады, бұл ассимиляция процесін қиындатады. Құрылымдық бірлік қағидатын бұзу студенттердің санасына жаңа (жаңа түсіндіруде) қабылданған фактілермен әсер етеді немесе студенттер бұл фактілердің дұрыстығына күмән келтіреді;
- мазмұнды және процессуалдық тараптарды есепке алу принципі. Бұл кәсіпкерліктің оқу пәнінің мазмұнын жобалау кезінде оқыту әдістерін, заңдылықтарын, принциптерін ескеру, бағдарламалар мен оқулықтарда мазмұнымен қатар оны беру және игеру тәсілдерін, оны игеру деңгейлерін, онымен байланысты әрекеттерді көрсету қажет дегенді білдіреді. Кәсіпкерлік бойынша көптеген бағдарламаларда қандай практикалық сабақтарды өткізу керектігі көрсетілген, курстық және бақылау жұмыстарының шамамен тақырыптары берілген, оқулықтарда «байқаңдар», «жасаңдар», «сравни» және т. б. нұсқаулар берілген[5].
Кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі ғылым ретінде оқыту нысандары мен әдістері туралы мәселені қарастырады. Оқыту әдістері туралы мәселе оқыту теориясында басты мәселе болып табылады және практиктердің көптеген әдістемелік ізденістері оқыту әдістері мен әдістерімен байланысты. Қазіргі уақытта дидактикада оқыту әдістерінің көптеген жіктелімдері бар. Кейде мұғалімдер оқыту әдістері теориясының дағдарысы туралы айтады. Шын мәнінде, оқыту әдістері туралы білімді интеграциялау және саралаудың табиғи процесі жүріп жатыр.
Оқу орындарының тәжірибесінде кейде белгілі бір әдісті әмбебап тандырудан тұратын оқыту әдістерін таңдауда біржақты көзқарасты атап өтуге болады. Мысалы, сабақтағы эксперимент оны ойын — сауыққа айналдырады; проблемалық оқыту әдістері пайда болды-мұғалімдер оларды алып кетті, олар ойлауды, тәуелсіздікті дамытуда жақсы екенін ұмытып кетті, бірақ сөйлеуді дамытуға, білім мен дағдыларды игеруге әлсіз ықпал етті; көбінесе тесттер жасау үшін тиісті біліктілігі болмаса, мұғалімдер оларды білімді тексеру ретінде пайдаланады.
Жақында мәжбүрлеуге негізделмеген көптеген қызықты оқыту әдістері пайда болды: танымдық ойындар, өмірлік жағдайларды талдау, оқу пікірталастары және т.б.
Кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі ғылым ретінде кәсіпкерлік негіздеріне үйрету мәселесін қарастырады. Бұл мәселе соңғы уақытта ең көп талқыланатын мәселе. Мектептердің көбейіп келе жатқан саны технологияны (кәсіпкерлікті) оқу жоспарларына қосады.
Кәсіпкерлікті оқыту әдістемесінің негізгі міндеттерінің мазмұны осындай. Кәсіпкерлік негіздері бойынша оқу жұмысының міндеттері мен мазмұны, нысандары мен әдістері білім алушылардың жасына, оқу орнының түріне, оның алдында тұрған міндеттерге байланысты өз ерекшеліктеріне ие.
Әр түрлі оқу орындарында кәсіпкерлікті оқытудың өзіндік ерекшеліктері бар, олар кәсіпкерлікті оқыту мақсаттарымен тығыз байланысты.
Жоғары оқу орындарында кәсіпкерлікті оқытудың мақсаттары мыналарды қамтуға тиіс:
1) іргелі экономикалық білімдерге оқыту (кәсіпкерлік туралы оқу-жаттығулар);
2) қолданбалы экономикалық білімдерге оқыту (кәсіпкерлікті қолдау және дамыту бағдарламалары, заңнамадағы өзгерістер және т. б.);
3) ғылыми-зерттеу іскерліктеріне оқыту (статистикалық деректер бойынша талдау, қорытындылар мен ұсыныстарды қалыптастыру);
4) практикалық икемдерге оқыту (бизнес-жоспарлаудың көмегімен өз кәсіпорнын ұйымдастыру);
5) басқа адамдарға экономикалық білімдерді;
6) Студенттердің кәсіпкерлік мәдениетін қалыптастыру[6].
Кәсіпкерлік жоғары оқу орнындағы (ЖОО) оқу пәні ретінде Ғылым құрылымына жақын, онда: студенттерді ғылыми ізденіске тарту үшін ғылыми экономикалық зерттеу әдістері ашылады; кәсіпкерлік фактілер мен заңдылықтарды түсіндіруге арналған түрлі теориялар мен жорықтар зерттеледі; ашылу тарихына, кәсіпкерлік құбылыстарды сипаттауға, олардың даму заңдылықтарына үлкен орын беріледі; кәсіпкерлікті оқыту кәсіпкерлік ғылымның дамуын ынталандырады, өйткені жоғары оқу орындары кафедралары кәсіпкерліктің мазмұнын оқу пәні ретінде іріктеуді жүзеге асырады.
Психологиялық емес мамандықтар студенттерінің кәсіпкерлікті зерттеуі бірнеше басқа мақсаттар қояды. Кейбір кәсіпкерлік оқулықтарда кәсіпкерлікті зерттеудің мақсаты студенттерді кәсіпкерліктің негізгі ұғымдарымен, негізгі теориялық кәсіпкерлік тұжырымдамаларымен, жіктеулерімен, кәсіпкерлік қызметтің түрлері мен формаларымен таныстыру; болашақ мамандарды кәсіпкерліктің негізгі проблемаларымен таныстыру болып табылады; студенттердің өз кәсіпкерлік құзыреттілігін арттыруға тұрақты уәждемесін қалыптастыруға ықпал ету. Бұл мақсаттар міндеттерде көрсетілген.
Университетте кәсіпкерлікті зерттеудің ерекшелігі — бұл дәрістер, семинарлар, практикалық жұмыстар түрінде болады.
Орта кәсіптік оқу орындарының (училищелердің, колледждердің және т.б.) әртүрлі типтерінде кәсіпкерлікті (технологияны) оқытудың өзіндік ерекшеліктері мыналар болып табылады:
- «кәсіпкерлік» курсында дидактикалық материал, белгілі бір экономистің көзқарасы, әдетте, басқа ғалымдардың көзқарастары мен пікірлерін көрсетпей ұсынылады;
- оқу курсының үлкен практикалық бағыттылығы: техникалық колледждердің оқушыларында, мысалы, бизнес-жобаларды құрастыру, кәсіпкерлік бойынша статистиканы талдау және т. б. біліктері қалыптасады.
Оқыту формасы бойынша Бірлік жоқ, ал кейбір оқу орындарында дәріс-семинар формалары қолданылады, ал кейбіреулерінде жалпы білім беретін мектептердегідей сынып-сабақ формалары қолданылады[7].
Соңғы онжылдықта жалпы орта білім беретін мектептерде (гимназияларда, лицейлерде) технология (кәсіпкерлік) курсы енгізілуде. Оны қосымша және міндетті пән ретінде оқуға болады. Жалпы білім беретін мектептегі экономикалық білім берудің мақсаттары мен мазмұны жоғары мектептегі білім берумен сәйкес келмейді, бірақ орта кәсіптік білім беру мекемелерінде кәсіпкерлікті зерттеу мақсаттарымен ішінара сәйкес келеді. Орта мектептерде, лицейлерде, гимназия училищелерінде кәсіпкерлікті (технологияны) оқытудағы ең бастысы экономикалық ағарту, оқушылардың экономикалық сауаттылығы мен кәсіпкерлік мәдениетін қалыптастыру болып табылады. Алайда, кәсіпкерлікті оқытуда бірыңғай тәсіл жоқ, ерекшелігі белгілі бір мектеп алдына қоятын негізгі міндеттермен анықталады: мансаптық бағдарлау, өмірге құндылық қатынасын қалыптастыру, уақыт өте келе өзін өмір субъектісі ретінде тану. Осылайша, мектеп кәсіпкерлік (технология) курсының мазмұнын да анықтайды.
Кәсіпкерлікті оқыту әдістемесіне сәйкес оны оқыту әдістемесінде салалар пайда болады: ЖОО-да кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі, педагогикалық колледждерде (мектеп және мектепке дейінгі) кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі, кәсіпкерлік этиканы оқыту әдістемесі, мектепте кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі және т.б.
ТҮЙІН
Бұл мақалада кәсіпкерлікті оқыту әдістемесінің кәсіпкерлікті оқыту әдістері және оның теориялық негіздері туралы ғылым. Кәсіпкерлікті ғылым ретінде оқыту әдістемесі оқыту теориясына негізделген және интеграцияланған пән болып табылады.
АННОТАЦИЯ
В данной статье изложена наука о методах обучения предпринимательству и его теоретических основах. Методика обучения предпринимательству как науке основана на теории обучения и является интегрированной дисциплиной.
ANNOTATION
This article describes the science of teaching methods of entrepreneurship and its theoretical foundations. The methodology of teaching entrepreneurship as a science is based on the theory of learning and is an integrated discipline.
- Қоянбаев Ж. Б., Қоянбаев Р. М. Педагогика: Университеттер студенттеріне арналған: Оқу құралы. — Алматы, 2018.
- Қазақстан Республикасындағы білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы // Қазақстан мұғалімі. 2015. 25 тамыз.
- Бұл да сонда.
- Ұзақбаева С. А. Қазақ халық шығармашылығының балалар мен жастарға эстетикалық тәрбие берудегі мүмкіндіктері. — Алматы, 1994.
- Қоянбаев Ж. Б., Қоянбаев Р. М. Көрсет. еңбек.
- Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения. — М.: АПН РСФСР, 1982.
- Белова В. В. Календарь песчаного графства. — М., 1983. Б. 20.