Жумабаева Г. А. — Баишев университетінің Құқық және жалпы білім беру пәндері кафедрасының аға оқытушысы (Ақтөбе қ.)
Сақұмұрат Ж. К. — Баишев университетінің «Құқық және экономика негіздері» мамандығының студенті
Жумабаева Г.А. — старший преподаватель кафедры права и общеобразовательных дисциплин Баишев Университета (г. Актобе)
Сақұмұрат Ж.К. — студент специальности «Основы права и экономики» Баишев университета
G. A. Zhumabayeva — senior lecturer of the department of law and general education disciplines of Baishev University (Aktobe)
Zh.K. Sakumurat — student of specialty «Fundamentals of law and economics» of Baishev University
ӘОЖ 346.1
КӘСІПКЕРЛІК ҚЫЗМЕТІНІҢ ҚҰҚЫҚТЫҚ РЕТТЕУ НЕГІЗДЕРІН ОҚЫТУ ӘДІСТЕМЕСІ
МЕТОДИКА ОБУЧЕНИЯ ОСНОВАМ ПРАВОВОГО РЕГУЛИРОВАНИЯ ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ METHODOLOGY OF TEACHING THE BASICS OF LEGAL REGULATION OF BUSINESS ACTIVITY Түйінді сөздер: әдістеме, кәсіпкерлік, ғылым, білім стандарты, дәріс, семинар, ұйымдастыру, дидактика, норматив, теория Ключевые слова: методология, предпринимательство, наука, образовательный стандарт, лекция, семинар, организация, дидактика, норматив, теория Keywords: methodology, entrepreneurship, science, educational standard, lecture, seminar, Organization, didactics, normative, theory Кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі ғылымдар — экономика, менеджмент және маркетинг тоғысында. Дәлірек айтқанда, кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі жеке дидактиканың бірі деп айтуға болады. Жалпы дидактика қандай оқу орындарында жүзеге асырылғанына қарамастан, оқыту мәселелерін қарастырады. Жеке дидактика сол немесе басқа оқу пәніне қатысты бірдей мәселелерді қарастырады. Қазіргі мағынада дидактика білім беру мен оқытудың қиындықтарын зерттейтін және зерттейтін ғылыми білімнің маңызды саласы болып табылады. Дидактика-теориялық және бірден нормативті-қолданбалы ғылым. Дидактикалық зерттеулер олардың объектісі ретінде оқытудың нақты процестерін жасайды, оның әртүрлі жақтары арасындағы тұрақты қатынастар туралы білім береді, оқу процесінің құрылымдық және мазмұндық бөліктерінің маңызды қасиеттерін ашады. Бұл дидактиканың ғылыми-теориялық функциясы. Алынған теориялық білім оқытуға байланысты көптеген қиындықтарды шешуге мүмкіндік береді, атап айтқанда: білім беру мазмұнын өзгеретін мақсаттарға сәйкестендіру, оқыту принциптерін белгілеу, оқыту әдістері мен құралдарының ұтымды қабілеттерін анықтау, жаңа білім беру технологияларын жобалау және т.б. мұның бәрі дидактиканың нормативтік-қолданбалы (конструктивті) функциясының ерекшеліктері[1]. Дидактиканың негізгі ұғымдарын қарастырымыз. Оқыту — мақсатты, алдын-ала жобаланған қарым-қатынас, оның барысында білім алушының білімі, тәрбиесі және дамуы жүзеге асырылады, адамзат тәжірибесінің, іс-әрекет пен танымның жеке жақтары игеріледі. Процесс ретінде оқыту оқытушы мен студенттердің бірлескен іс-әрекетімен сипатталады, олардың соңғысын дамыту, оларда білім, білік, дағды қалыптастыру, яғни.белгілі бір қызметтің жалпы индикативті негізі. Білім дегеніміз — адамның объективті шындықты фактілер, идеялар, ұғымдар мен ғылым заңдары түрінде көрсетуі. Олар адамзаттың ұжымдық тәжірибесі, объективті шындықты білудің нәтижесі. Шеберлік дегеніміз — саналы түрде және басқалардың көмегінсіз алған білім, өмірлік тәжірибе және алған дағдылар негізінде практикалық және теориялық әрекеттерді жасауға дайын болу. Дағдылар — бұл бірнеше жаттығу әдісімен жетілдірілген қажетті әрекеттерді орындау кезінде көрінетін практикалық іс-әрекеттің құрамдас бөлігі. Оқытушы оқыту терминімен белгіленген қызметті жүзеге асырады, білім алушы оқу-жаттығу қызметіне кіреді, онда оның танымдық қажеттіліктері қанағаттандырылады. Оқу процесі айтарлықтай мотивация арқылы туындайды[2]. Білім-бұл білімді игеру және ақыл-ой қабілеттерін дамыту процесі мен нәтижесі. Білім ақылға бағытталған және адамға әлем туралы білім жүйесін қалыптастыруға мүмкіндік береді. Осыған байланысты білім берудің мазмұны маңызды: оған қандай білім кіруі керек; оларды таңдау кезінде нені басшылыққа алу керек; білімді аудару механизмін қалай тиімді ету керек. Жоғары мектеп дидактикасы — жоғары білім және жоғары мектепте оқыту туралы ғылым-педагогикалық білімнің қарқынды дамып келе жатқан саласы. Жоғары мектеп дидактикасы ғылыми базаға келесі мәселелерді шешуді көздейді: 1. Жоғары білім берудің ерекше мақсаттарын негіздеу. 2. Жоғары мектептің әлеуметтік функцияларын негіздеу. 3. Білім беру мазмұнының негіздемесі. 4. Жоғары мектепте педагогикалық процесті құру тәсілдерін ғылыми негіздеу және оқу іс-әрекетін жүзеге асыру. 5. Жақсы жолдарды анықтау, мазмұнын, тәсілдерін, формаларын, оқыту технологияларын таңдау және т.б.[3] Осылайша, «кәсіпкерлікті оқыту әдістемесі» курсында мынадай мәселелер қаралатын болады: әр түрлі оқу орындарында (жоғары оқу орындарында, орта мектептерде және т.б.) кәсіпкерлікті (технологияны) оқытудың міндеттері мен ерекшелігі; оны оқу орнының ерекшелігіне сәйкес құрудың мазмұны мен қағидаттары; оқу және оқудан тыс жұмыста кәсіпкерлікті оқытудың нысандары мен әдістері, пәндік комиссияға қатысу арқылы кәсіпкерлік (технология) оқытушысының біліктілігін арттыру, оның ЖОО-дағы кафедрадағы қызметінің ерекшеліктері және басқа да мәселелер. Алайда, кәсіпкерлік ғылым ретінде оның оқыту ерекшелігіне әсер етуі керек ерекшеліктерге ие. Ұзақ уақыт бойы, қалыптасқан дәстүр бойынша, Оқытушыларды даярлаудың негізі оларды өз мамандығы бойынша біліммен қаруландыру болып саналды Мұғалімдердің мұндай біржақты дайындығы жақсы нәтиже бермеді, өйткені кәсіпкерлік қызметте кең білімге ие бола отырып, мұғалім оларды студенттерге жеткізе алмады. Қазіргі уақытта кәсіпкерлік көптеген мектептердің, лицейлердің, колледждердің және т.б. оқу жоспарларына технология сабақтары түрінде енгізілген кезде оқытушыларды оқытудағы осы олқылықты жою өзекті болып отыр. Кәсіпкерлікті оқытуға байланысты әртүрлі мәселелерді шешу үшін зерттеу, жалпылау қажет болды, көптеген оқытушылардың жұмысында ұтымды бөлу. Оқыту әдістемесі ғылым ретінде — бұл кәсіпкерлікті оқыту процесінің қағидаттары, заңдылықтары туралы жаңа білімді өндіруге және жүйелеуге бағытталған зерттеу қызметінің саласы. Кәсіпкерлікті ғылым ретінде оқыту әдістемесі келесі компоненттермен сипатталады:- өздерінің білімі, қабілеттері, ғылыми біліктілігі мен тәжірибесі бар, ғылыми еңбектің бөлінуі мен кооперациясы бар ғалымдар (экономикалық теорияның классиктері де, қазіргі авторлар да);
- ғылыми мекемелер, олардың жабдықтары (ғылыми-техникалық зерттеу орталықтары, бизнес-мектептер, ЖОО жанындағы шағын кәсіпорындар және т. б.);
- ғылыми-зерттеу жұмысының әдістері (математикалық модельдеу, статистикалық талдау, SWOT-талдау және т.б.);
- ғылыми ұғымдар мен категориялар;
- ғылыми ақпарат жүйесі, сондай-ақ әртүрлі эксперименттік алаңдар (технопарктер, технополистер, инновациялық орталықтар және т.б.);
- ғылыми өндірістің (мақалалар, кітаптар және т.б.) алғышарты немесе құралы немесе нәтижесі ретінде кіретін білім сомасы[4].
- кәсіпкерліктің оқу пәні мазмұнының экономикалық ғылымның қазіргі жағдайына сәйкес келу принципі. Жаңа бағдарламалар мезгіл-мезгіл жасалады, оған белгіленген, академиялық білім де, экономика мен кәсіпкерлік саласындағы соңғы зерттеулердің нәтижелері де кіреді;
- білім беру мазмұнының оны қалыптастырудың әртүрлі деңгейлеріндегі құрылымдық бірлігі қағидаты. Бұл принциптің мәні әртүрлі оқу пәндерінің өкілдері тарапынан (пәнаралық байланыстар) білім беру мазмұнын құрастыруға деген көзқарастың біртұтастығын қамтамасыз етуден тұрады. Оқу пәніндегі бірдей фактілерді жиі түсіндіруге және әр түрлі түсіндіруге болады, бұл ассимиляция процесін қиындатады. Құрылымдық бірлік қағидатын бұзу студенттердің санасына жаңа (жаңа түсіндіруде) қабылданған фактілермен әсер етеді немесе студенттер бұл фактілердің дұрыстығына күмән келтіреді;
- мазмұнды және процессуалдық тараптарды есепке алу принципі. Бұл кәсіпкерліктің оқу пәнінің мазмұнын жобалау кезінде оқыту әдістерін, заңдылықтарын, принциптерін ескеру, бағдарламалар мен оқулықтарда мазмұнымен қатар оны беру және игеру тәсілдерін, оны игеру деңгейлерін, онымен байланысты әрекеттерді көрсету қажет дегенді білдіреді. Кәсіпкерлік бойынша көптеген бағдарламаларда қандай практикалық сабақтарды өткізу керектігі көрсетілген, курстық және бақылау жұмыстарының шамамен тақырыптары берілген, оқулықтарда «байқаңдар», «жасаңдар», «сравни» және т. б. нұсқаулар берілген[5].
- «кәсіпкерлік» курсында дидактикалық материал, белгілі бір экономистің көзқарасы, әдетте, басқа ғалымдардың көзқарастары мен пікірлерін көрсетпей ұсынылады;
- оқу курсының үлкен практикалық бағыттылығы: техникалық колледждердің оқушыларында, мысалы, бизнес-жобаларды құрастыру, кәсіпкерлік бойынша статистиканы талдау және т. б. біліктері қалыптасады.
- Қоянбаев Ж. Б., Қоянбаев Р. М. Педагогика: Университеттер студенттеріне арналған: Оқу құралы. — Алматы, 2018.
- Қазақстан Республикасындағы білім беруді дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы // Қазақстан мұғалімі. 2015. 25 тамыз.
- Бұл да сонда.
- Ұзақбаева С. А. Қазақ халық шығармашылығының балалар мен жастарға эстетикалық тәрбие берудегі мүмкіндіктері. — Алматы, 1994.
- Қоянбаев Ж. Б., Қоянбаев Р. М. Көрсет. еңбек.
- Коменский Я. А. Избранные педагогические сочинения. — М.: АПН РСФСР, 1982.
- Белова В. В. Календарь песчаного графства. — М., 1983. Б. 20.