Нұридин С. Н. — Л. Н. Гумилев атындағы Еуразия ұлттық университетінің 2-ші курс докторанты, заң ғылымдарының магистрі
Нұридин С. Н. — докторант 2-курса Евразийского государственного университета им. Л.Н.Гумилева, магистр юридических наук
Nuridin S. N. — 2nd year doctoral student of L. N. Gumilyov Eurasian national university, master of law
ӘОЖ 343.85
ЖАЗАСЫН ӨТЕУДЕН ШАРТТЫ ТҮРДЕ МЕРЗІМІНЕН БҰРЫН БОСАТЫЛҒАН КӘМЕЛЕТКЕ ТОЛМАҒАНДАР АРАСЫНДАҒЫ ҚЫЛМЫСТЫЛЫҚТЫҢ ПРОФИЛАКТИКАСЫ
ПРОФИЛАКТИКА ПРЕСТУПНОСТИ СРЕДИ НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИХ ЛИЦ, УСЛОВНО-ДОСРОЧНО ОСВОБОЖДЕННЫХ ОТ ОТБЫВАНИЯ НАКАЗАНИЯ
PREVENTION OF CRIME AMONG EARLY RELEASED MINORS ON PAROLE FROM SERVING THEIR SENTENCES
ТҮЙІН
Мақалада автор жазасын өтеуден шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған кәмелетке толмағандар арасындағы қылмыстың алдын алу мәселелерін қарастырған. Пробация қызметі жүргізетін жеке профилактиканың заңнамалық шараларын қарау кезінде жазаны өтеуден шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған кәмелетке толмаған адамдарға қатысты осы органдардың қызметін жетілдіру жөнінде бірқатар ұсыныстар берілді.
АННОТАЦИЯ
В статье автор рассматривает вопросы профилактики преступности среди несовершеннолетних лиц, условно-досрочно освобожденных от отбывания наказания. При рассмотрении законодательных мер индивидуальной профилактики, проводимой службой пробации, представлены некоторые предложения по совершенствованию деятельности этих органов в отношении несовершеннолетних лиц, условно-досрочно освобожденных от отбывания наказания.
ANNOTATION
In the article, the author examines the issues of crime prevention among minors released on parole from serving their sentences. When considering the legislative measures of individual prevention carried out by the probation service, some proposals are presented to improve the activities of these bodies in relation to minors released on parole from serving their sentences.
Ключевые слова: профилактика, несовершеннолетние, условно-досрочно освобожденные лица, отбывание наказания, пробация, меры профилактики, правоохранительные органы
Түйінді сөздер: профилактика (алдын алу), кәмелетке толмағандар, шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған адамдар, жазасын өтеу, пробация, алдын алу шаралары, құқық қорғау органдары
Keywords: prevention of minors, parolees, serving sentences, probation, preventive measures, law enforcement agencies
«Кәмелетке толмағандар арасындағы құқықбұзушылықтардың профилактикасы және балалардың қадағалаусыз және панасыз қалуының алдын алу туралы» Қазақстан Республикасының 2004 жылғы 9 шілдедегі № 591-II Заңына (2020 жылғы 7 шілдедегі жағдай бойынша өзгерістермен және толықтырулармен) сәйкес кәмелетке толмағандар арасындағы құқық бұзушылықтардың профилактикасы және балалардың қадағалаусыз және панасыз қалуының алдын алу — кәмелетке толмағандар арасындағы құқық бұзушылықтардың, қадағалаусыз, панасыз қалудың және қоғамға жат іс-әрекеттердің алдын алуға, оларға ықпал ететін себептер мен жағдайларды анықтауға және жоюға бағытталған, кәмелетке толмағандармен, кәмелетке толмағандардың оларды тәрбиелеу, оқыту немесе бағып-күту жөніндегі міндеттерін орындамайтын не олардың мінез-құлқына теріс әсер ететін ата-аналармен немесе басқа да заңды өкілдерімен, сондай-ақ кәмелетке толмағандарды құқық бұзушылықтар немесе қоғамға жат іс-әрекеттер жасауға тартып жүрген өзге де адамдармен жеке профилактикалық шараларын қоса жүзеге асыратын құқықтық, педагогикалық және өзге де шаралар жүйесі[1].
Құқық қорғау органдары бүгінгі күні кәмелетке толмағандар қылмысының профилактикасы және алдын алу жұмыстарын жүргізуде мемлекеттік саясаттың негізгі бөлігі болып табылады. Кәмелетке толмағандардың істері жөніндегі полиция бөлімшелері — жасөспірімдермен жұмыс істеудің алдыңғы қатарында. Олардың алдына Қазақстан Республикасы Ішкі істер министрінің 2015 жылғы 29 желтоқсандағы «Ішкі істер органдарының кәмелетке толмағандардың істері жөніндегі учаскелік полиция инспекторларының қызметін ұйымдастыру қағидаларын бекіту туралы» № 1098 бұйрығымен осы бағытта нақты міндеттер қойылды. Мәселен, жазаны өтеуден шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған адамдар арасындағы қылмыстың профилактикасы бойынша кәмелетке толмағандардың істері жөніндегі учаскелік полиция инспекторлары арнаулы білім беру ұйымдарына және ерекше режимде ұстайтын білім беру ұйымдарына кәмелетке толмағандарды тәрбиелеу, оқыту және (немесе) бағып-күту жөніндегі өз міндеттерін орындамайтын не олардың мінез-құлқына теріс әсер ететін ата-аналарға немесе заңды өкілдерге қатысты ата-ана құқықтарынан айыруға не оларды шектеуге жіберілетін кәмелетке толмағандарға, сондай-ақ қоғамнан оқшаулауға байланысты емес жазаларға және қылмыстық-құқықтық ықпал етудің өзге де шараларына сотталған кәмелетке толмағандардың өмір салты мен мінез-құлқын бақылауды қамтамасыз етуде пробация қызметіне жәрдем көрсетеді[2].
Алайда жазасын өтеуден шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған кәмелетке толмағандар арасында қылмыстық құқық бұзушылықтар жасаудың алдын алу үшін пробация қызметі осы адамдардың мінез-құлқын түзетуге бағытталған бақылау және әлеуметтік-құқықтық сипаттағы шараларды жүзеге асырады.
Сондай-ақ, 2016 жылғы 30 желтоқсандағы «Пробация туралы» ҚР Заңының 7-бабына сәйкес, «Қазақстан Республикасының пробация туралы заңнамасында белгіленген тәртіппен өз құзыреті шегінде жұмыс істейтін мемлекеттік органдар, сондай-ақ осы Заңның 11-бабына сәйкес азаматтар, қоғамдық бірлестіктер және өзге де заңды тұлғалар пробацияны жүзеге асыратын субъектілер болып табылады»[3].
Демек, құқық қорғау органдары, өзге де мемлекеттік органдар және бүкіл жұртшылық жазаны өтеуден шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған, рақымшылық жасау туралы актінің салдарынан немесе кешірім жасауға байланысты жазадан босатылған кәмелетке толмағандарға ғана емес, сондай-ақ оларға қатысты жеке профилактикалық жұмыстар жүргізеді:
- жағдайдың өзгеруіне байланысты, сондай-ақ кәмелетке толмаған адамды түзеуге тәрбиелік ықпал етудің мәжбүрлеу шараларын қолдану арқылы қол жеткізуге болады деп танылған жағдайларда қылмыстық жауаптылықтан босатылғандар;
- қоғамға қауіпті іс-әрекет жасаған және қылмыстық жауаптылық басталатын жасқа толмауына байланысты немесе психикасының бұзылуына байланысты емес психикалық дамуының кешеуілдеуі салдарынан қылмыстық жауаптылыққа жатпайтындар;
- оларға қатысты қамауға алумен байланысты емес бұлтартпау шаралары таңдалған қылмыстарды жасағаны үшін айыпталушылар немесе күдіктілер;
- жазаны өтеу мерзімін кейінге қалдырудын емесе үкімді орындауды кейінге қалдыруды алғандар;
- қылмыстық-атқару жүйесі мекемелерінен босатылғандар, жабық үлгідегі арнайы оқу-тәрбие мекемелерінен оралғандар, егер олар аталған мекемелерде болған кезеңде режимді бұзуға жол берсе, құқыққа қарсы әрекеттер жасаса және (немесе) босатылғаннан (босатылғаннан) кейін әлеуметтік қауіпті жағдайда болса және (немесе) әлеуметтік көмекке және (немесе) оңалтуға мұқтаж болса;
- ауыр емес немесе ауырлығы орташа қылмыс жасағаны үшін сотталған және сот тәрбиелік ықпал етудің мәжбүрлеу шараларын қолдана отырып жазадан босатылғандар;
- шартты түрде сотталғандар, міндетті жұмыстарға, түзеу жұмыстарынан емесе бас бостандығынан айыруға байланысты емес өзге де жазалаушараларына сотталғандар.
Кәмелетке толмағандар арасындағы құқық бұзушылықтардың профилактикасы мен балалардың қадағалаусыз және панасыз қалуының алдын алу туралы Заңның 19-бабына сәйкес жоғарыда аталған адамдарға қатысты жеке профилактикасы шаралары жүргізіледі:
- профилактикалық әңгімелесу;
- құқық бұзушылық жасауға итермелейтін себептер мен жағдайларды жою туралы ұсыныс;
- профилактикалық есепке алу және бақылау;
- арнаулы білім беру ұйымдарына және ерекше режимде ұстайтын білім беру ұйымдарына жіберу;
- тәрбиелік ықпал ету шаралары;
- қорғау нұсқамасы;
- әкімшілік жаза қолданылады;
- сот үкімі бойынша қолданылатын шаралар;
- медициналық-әлеуметтік есепке алуды қамтиды.
Кәмелетке толмаған адаммен профилактикалық әңгімелесу құқық бұзушылықтың алдын алу жүйесінің мемлекеттік органы мен мекемесі өкілінің және оның ата-анасының, педагогтерінің немесе басқа да заңды өкілдерінің қатысуымен жүргізеді[4].
Алайда, мемлекеттік және құқық қорғау органдарының осы бағытта сапасыз жүргізілген жұмысы кәмелетке толмағандардың жаңа құқық бұзушылықтар жасауына себеп болуы мүмкін екенін атап өткім келеді. Сондықтан біздің көзқарасымыз бойынша, заңнамада осы органдардың қызметін жетілдіру жөніндегі шаралар көзделуге тиіс.
Біріншіден, жазасын өтеуден шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған кәмелетке толмағандар арасындағы құқық бұзушылық профилактикасының тиімділігін арттыру үшін барлық құқық тәртібі органдарының, мемлекеттік басқарудың, осындай адамдардың проблемаларымен айналысатын жастар мен қоғамды құйымдар мен мекемелердің қызметін, өзара іс-қимылын үйлестіру жөніндегі шаралар кешенін әзірлеу қажет. Осы мақсатта үйлестіруші орган балалар мен жасөспірімдердің құқық бұзушылықтарының алдыналуға байланысты шараларды жүзеге асыру кезінде жинақталатын мемлекеттік және мемлекетаралық деңгейлерде ақпарат, тәжірибе, білім алмасуды жандандыруы тиіс.
Екіншіден, кәмелетке толмағандардың істері жөніндегі комиссиялар, білім беру органдары, қамқоршылық және қорғаншылық органдары, жастар ісі, денсаулық сақтау басқармалары, ішкі істер органдары ең алдымен мыналарды ескеруі керек: жалпы әлеуметтік нормалар мен құндылықтарға сәйкес келмейтін балалар мен жасөспірімдердің мінез-құлқы көбінесе өсу процесіне байланысты және олар есейген сайын олардың мінез-құлқы өзгереді. Жасөспірімдерді тәртіпті құқық бұзушылар немесе жаңадан келген құқық бұзушылар ретінде анықтау көбінесе жастардың тұрақты теріс мінез-құлық көзқарастарының дамуына әсер етеді.
Біздің ойымызша, құқық бұзушылық профилактикасы шеңберінде мемлекеттің әлеуметтік саясаты, ең алдымен, қамқоршылары баланы оқытуға және жұмыс орнын алуға жағдайы жоқ кәмелетке толмаған адамдардың мемлекет есебінен жоғары және орта арнайы білім алу мүмкіндігін қамтамасыз етуге бағытталуы керек.
Сотталған адамды жаза түрін қолданғаннан кейін қоғамдағы өмірге қайта кіріктіру жөнінде ауқымды кешенді жоспар әзірлеу орынды. Бұл өмірдің барлық салаларына қатысты шаралар, яғни денсаулық, жұмыспен қамту, білім деңгейін көтеру, кәсіби деңгей болуы керек.
Оның үстіне, қылмысқа қарсы күресте құқық бұзушылықтың профилактикасы маңызды іс болып табылады. Осыған байланысты жастардың психикалық және физикалық әл-ауқатына, олардың сыртқы әлеммен өзара әрекеттесуі кезінде және кәмелетке толмағандар жасайтын әлеуметтік қауіпті әрекеттерге қатысты қолданылатын құқықтық нормаларды шешуге бағытталған арнайы бағдарламаны қабылдау өте қажет. Бұдан басқа, осы бағдарлама шеңберінде «Жазасын өтеуден шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған кәмелетке толмағандарға көмек көрсету орталығын» ашу қажет, оның басты бағыттарының бірі кәмелетке толмағандар арасындағы қылмыстың алдын алу проблемалары мен идеялары болуға тиіс. Орталықтың бөлімшелері (топтары, зертханалары) әрбір өңірде, облыста жұмыс істеуі тиіс. Бұл жұмысқа жастарды тәрбиелеуге байланысты барлық мемлекеттік мекемелердің (әсіресе білім беру, еңбек, әлеуметтік қорғау мекемелері), құқық қорғау органдарының, қоғамдық ұйымдардың, педагогикалық, психологиялық, медициналық және басқа да әлеуметтік (профилактикалық) субъектілердің белсенді қатысуын қамтамасыз ету қажет. Өз кезегінде, кәмелетке толмаған қылмыскерлермен жұмыс жүргізетін әлеуметтік және әлеуметтік-педагогикалық қызмет бөлімшелері оңалту (патронаж) қызметтерін де жүзеге асыруы тиіс.
Осылайша, ұсынылған шаралар, біздің ойымызша, жасөспірімдердің құқықтық санасын жоғары деңгейге көтеруге, қоғамның ұмытылған моральдық құндылықтарын қалпына келтіруге, кәмелетке толмағандардың құқықтарын қорғау жөніндегі комиссияның жұмысын жандандыруға, барлық мүдделі ұйымдардың жұмысын үйлестіруге көмектеседі. Қылмыстың алдын алу жазасын өтеуден шартты түрде мерзімінен бұрын босатылған кәмелетке толмаған адамдарды одан әрі тәрбиелеу және олардың мүдделерін қорғау сияқты мәселелерді кешенді шешуге мүмкіндік береді.
Бүгінгі таңда жас ұрпақ өзіне ерекше назар аударуды және тәрбиелік сипаттағы тиімді шараларды үздіксіз жүргізуді, сондай-ақ қоршаған әлемнің заңдылығын дұрыс түсіну үшін үздіксіз көмек көрсетуді қажет етеді. Олай болса, болашақ бүгіннен басталатынын ескерсек, жас ұрпақтың проблемасына мемлекеттік деңгейде назар аудару қажет. Жастардың мәселелерін шешуге асығатын және шешетін ел ғана мінсіз болашақ бола алады.
- «Кәмелетке толмағандар арасындағы құқық бұзушылықтардың профилактикасы мен балалардың қадағалаусыз және панасыз қалуының алдын алу туралы» Қазақстан Республикасының 2004 жылғы 9 шілдедегі № 591-II Заңы (2020 жылғы 7 шілдедегі өзгерістермен және толықтырулармен) // https://online.zakon.kz.
- «Ішкі істер органдарының кәмелетке толмағандардың істері жөніндегі учаскелік полиция инспекторларының қызметін ұйымдастыру қағидаларын бекіту туралы» Қазақстан Республикасы Ішкі істер министрінің 2015 жылғы 29 желтоқсандағы №2098 бұйрығы // https://adilet.zan.kz/kaz/docs/V1500012953.
- «Пробация туралы» Қазақстан Республикасының 2016 жылғы 30 желтоқсандағы №38-VІ Заңы. // https://adilet.zan.kz/rus/docs/Z1600000038.
- «Қазақстан Республикасының кейбір заңнамалық актілеріне баланың құқықтарын қорғау жөніндегі функцияларды жүзеге асыратын ұйымдардың қызметімен байланысты мәселелер бойынша өзгерістер мен толықтырулар енгізу туралы» Қазақстан Республикасының Заңы2019 жылғы 1 сәуірдегі № 240-VI ҚРЗ. // https:// https://adilet.zan.kz/kaz/docs/Z1900000240.